Jag kommer att lägga upp mitt slutgiltiga arbete i ett nytt inlägg om ett tag. Men här kommer det första stycket som är min gamla projektplan. Den berätta mycket om bakgrunden till varför jag vill arbeta med det jag valt att undersöka. Den är inte så fullständig då jag sett det som svårt att veta hur jag ska gå till väga. Detta har sedan fått växa fram. Därför kommer en reviderad sammanfattning av en projektplan under.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PROJEKTPLAN
Redan förvärvad kunskap och individuellt
I undersökandet av
den redan förvärvade kunskapen började jag med att dela upp kunskap i ”didaktiska
lärarrollskunskaper”, konstnärliga kunskaper och vetenskapliga. Jag har noterat
att merparten av det vi gjort är på en skapande konstnärlig nivå där rollen som
elev och lärare hela tiden fått parera. Det har gett inspiration till uppgifter
inför kommande lärarroll och en möjlighet att vara en lärare som har formats
till en egen individ och inte bara en lärareform. Dessa tre olikheter i
kunskaper, som jag valde att dela dem i har också under utbildningen blivit mer
ihopvävt i mitt huvud och just nu när jag ska formulera mig börjar jag undra om
de går att ens separera. Men det känner jag mig glad över och känner en sorts
symbios.
Men det som sticker
ut allra mest och hugger som ett litet sidospår i min känsla av den gnutta
trygghet jag känner om att bli lärare och vad jag kan i mitt ämne är jag osäker
på bedömningsdelen. Framför allt värdeorden kring dem. Jag är även orolig över
hur jag ska vara säker på att mina uppgifter ger eleverna möjlighet att nå höga
betyg. Jag önskar egentligen att eleverna inte ska se undervisning och deras
skapande på det viset men är medveten om att dom gör det. I vår första
bedömningskurs som var 3 HP på pedagogen kändes det som om bedömning var
anpassad efter matematiken och liknande ämnen där rätt och fel förekommer på
ett mer konkret sätt. Sedan fick vi göra en fördjupning på pedagogen där olika
politiska och andra regelartade frågor undersöktes. Den tredje bedömningskursen
var på HDK och var terminsplanering. Det var en jättebra övning där jag lärde
mig att formulera uppgifter med förutsättningar genom att titta på kursmålen. Men
fortfarande känns det som något som endast uppstår i en bildlärares huvud som
en känsla och det känns läskigt och oplaneringsbart. Såklart är det inte så men
det känns obeprövat i verkligheten och svårt att skapa i en fiktiv skolmiljö.
MIN KURSPLAN
Jag vill undersöka hur värdeorden ska tolkas i praktiken. Eftersom eleverna redan beskriver sina arbeten framför allt som fult eller fint är jag medveten om att värdeorden bidrar till en känsla av att det ska bli ett resultat med en viss kvalitet som egentligen är helt diffus. Man vet inte vad som förväntas men försöker göra något som kallas bra utifrån konstnärlig frihet som egentligen kanske känns lite främmande.
J ag vill formulera en
uppgift till varje kurs vi får undervisa i, dels för att se vad som skiljer dem
åt men främst för att undersöka hur jag hade bedömt dessa utifrån betygsskalan.
Jag ska göra dem själv och kanske även låta andra bidra med en varsinn eller på
något vis få ett underlag. Jag vet inte om det har en betydelse eftersom det
ska gälla lika för alla så kanske räcker det med en och kanske räcker det med
mitt eget. Det kanske även gör det lättare att vara ärligt kritisk.
Min nuvarande frågeställning:
Vad är kvalitet???? A-B-C-D-E
”viss säkerhet och nyanserat. Nyanserad osäkerhet…”
Litteratur som känns relevant till mitt ämne:
Lärande bedömning. Jönsson
Blickens ordning. Bildspråk och estetiska lärproccesser som kulturform och kunskapsform. Lind
Tema bildanalys. Marner
Praxis, begrepp, problem och möjligheter. Skolverket
En samtalsguide om kunskap, arbettsätt och bedömning. skolverket
Mess, the manual of acidents and mistakes
Forskningsfält bilddidaktik. Lindgren
Övervakning och straff : fängelsets födelse. Michel Foucault
Complicating the concept of culture (?)
Lusten att förstå. Gärdenfors
Från kvalitet till meningsskapande. Postmoderna perspektiv
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NY PROJEKTPLAN
Min tanke var att göra en uppgift till varje kurs vi får undervisa i och bedöma den. Jag började så. Den första perioden i mitt arbete har jag testat på att vara två karaktäristiska elever som jag själv mött och som jag ser har goda kvalitéer men på helt olika sätt. Jag har genom undersökandet som fortfarande ska vara på riktigt för mig, och därmed inget iscensatt testat på att närma mig hur det känns att vara dessa elever. Sedan har jag försökt bedöma mig själv för att framför allt bekanta mig med värdeorden. Det blev aldrig aktuellt för mig att ta in andras arbeten. Jag kom fram till att det inte går att göra en likvärdig bedömning av så lite material att själva bedömningen i sig ändå blev irrelevant.
Nästa steg har varit att som student driva med värdeorden som jag under självbedömningen fann helt absurda att tolka. Framför allt kom tankar kring hur någonting är i förhållande till vad. Jag började leta synonymer. Det ordet jag tyckte var mest tveksamt var säkerhet.
I den här fasen började jag skriva. Jag hamnade i den posthumanistiska pedagogiken, den som bejakar blivandet, det vill säga det icke-statiska. Under tiden har jag arbetat med det lustfyllda i att skapa. Jag tycker att det är viktigt att arbeta i ett skapande samtidigt som jag skriver för att känna mer närhet till det jag skriver om. Känna av den inre drivkraften av kreativitet för att se vart den kommer ifrån och vart den tar vägen när den försvinner. Just det har jag inte skrivit om, men tror att den snarare bidrar till förståelse för vad jag skriver. Jag släppte även tanken på att just bedömning av varje kurs skulle stå i fokus utan riktade istället in mig på värdeorden. Materialet får agera som visuella möten med kursmålen. Jag ska tills på måndag skriva om varje bild som sedan ska användas som diskussion.
Det är på det här viset jag låtit det okända styra processen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar