torsdag 5 april 2018

del 2


 
 
 

PROVENIENS: betydelsen av vem som gjort någonting.

"Utifrån marknadstänkande är en försäljningssuccé ett kvalitetskriterium. Modernismens förändring av skönhetstanken: att medvetet använda sig av det fula. "

Det började med att jag ville göra ett porträtt som liknade Basquiat. Jag blev inspirerad av att en hemlös mans graffittisjälvporträtt idag har en av de största värdarna på marknaden. Det är verkligen spännande vad som gör ett verk så värdefullt i pengar. Jag valde att måla ett självporträtt i olja eftersom jag tycker att det är svårt. Jag tänkte att det fula kanske visar sig då. Det blev ett väldigt annorlunda uttryck mot hur det brukar bli. Jag tycker att det påminner om Munch. Munchs måleri för att ge plats åt smärta, livsångest och lidelse. Dessa arbeten möttes med övervägande oförstående. 119,9 miljoner skriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar