måndag 16 april 2018

Del 4





 
 
Jag har börjat utforma en karta utifrån de ord som relaterats till säkerhet och lärande. Jag arbetade med det oförutsägbara genom att använda mycket vatten. Det blev väldigt mycket vatten. Jag tog då av mig skorna och försökte fånga upp vattnet och sedan arbetade jag in det färgade vattnet i pappret. Sedan blev detta min skiss för den stora duken jag ska arbeta med. Där ska de olika orden som förvandlats till orienteringssymboler har jag testat att arbeta ihop till en karta där relationerna dem emellan har betydelse. Dessa är placerade på en kropp som ska arbetas om till en ingefära (en metamorfos). Jag har funderat på vad som händer när någon orienterar sig i min karta. Nu i efterhand har jag förstått att detta blivit mitt värderingssystem i förhållande till ords betydelse och hur vi uppfattar dessa subjektivt. Därmed är kartan min kropp. På handledningen pratade vi om kroppens meridianer och jag tänker att de olika ordens relationer till varandra får oss att tänka olika på vad det innebär. Därför är kartan ett rhizom där vi förändras genom oväntade möten.
Sedan hittade jag av en slump att även kartor är relaterade till meridianer! Det visste jag egentligen. Nu börjar jag fundera på hur detta skulle kunna hänga ihop.
 
Jag har börjat fundera på presentation. Att besökaren får dessa ord och får genom en kartbeskrivning placera ut orden för vad de själva anser att de betyder. Då får besökaren undersöka sitt värdesystem. Den ska samtidigt få ha på sig ett hand/ingefärahalsband som är en symbol för acceptans av rhizomet. Min andra idé är detta:

Vad händer här? Och kanske ska dessa platser vara vita fläckar så som kartorna förut var utformade för platser som är outforskade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar