torsdag 12 april 2018

del 3


 
DERRIDA, Dekonstruktion
språket är subjektivt och därmed ej en sanning.
Meningen av ett ord är större än ordet. 
Speciellt det skrivna.
 
katt, bild på en katt, katten rivs och hatar när det regnar.
Katten är svart, den går över vägen. Det betyder otur för vissa. 
Katten är hungrig, katten är dammallergiker. 
 
Språket bidrar till ett korrupt och onaturligt samhälle.
 
 

 

 


Ingefära - Särendipitet

Säkerhet - Öppen lättlöpt mark
Osäkerhet - Övergång utan bro
 
Kvalitet - Odefinierbar begränsningslinje
Förhållningssätt - Odlad mark
Succé - höjd
Värde - Höjdangivelse
Bedömning - Stödkurva
Proviens - Speciella människoframställda föremål
 
Motstånd - Erosionsfåra
Attityd - Diffus sankmark/slumpskog
 
Omsorg - Berg i dalen
Lärande - Källa
Kraftledning - Puls
Motivation - Småkuperad terräng/kraftledning



-------------------------------------------------------------------------------------------------

Innehållet är alltid präglat av en ”känslomässig laddning” och ju mer motivation en individ har, desto kraftigare blir laddningen. Till drivkraftsdimensionen räknar Illeris, förutom känslor, även in attityd, vilja och motivation som olika delar som har betydelse för inlärningsprocessen (s. 110). Det finns dock risker att motivationen hamnar i obalans. Blir det ett för stort glapp i utmaningarna, att de antingen är för små eller för stora, kommer drivkraften snarare att präglas av motstridiga känslor och ovilja att ta innehållet till sig (Illeris, Lärande. s. 116).

Biesta menar att kreativitet är beroende av vetskap om olikheter. Kreativitet kan inte utnyttjas av en individ som bara vet ett sätt. För att veta mer än ett sätt måste en elev behöva göra egna val. För att våga göra val krävs det att det finns någonting att reagera på och i detta kommer eleven att behöva visa vart den står och vem den är i ett lärande. (2006, s. 35). Det är därför utbildning ses som ett transcendentalt våld (s. 36).  Biesta skriver att eleven utsätts för en risk att förändras i lärandet och först när eleven vågar ta den risken sker ett lärande. Detta innebär att utbildningen börjar först när eleven är beredd:”Det som är oberäkneligt och händer en person kräver tillit och därför hänger risk och tillit ihop” (Biesta, Bortom lärandet. s. 33).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar