Det här sista examensarbetet med konstnärlig explorativ
undersökningsmetod har börjat i undersökandet kring värdesystem och kvalitet i relation till värdeordet säkerhet. Jag har
börjat med mig själv. Ur den konstnärliga undersökningen kommer det att
formuleras en frågeställning där undersökningen kommer att
bli resultatet. För att ta reda på vad jag har för värdesystem (och därmed syn på kvalitet) har jag
arbetat så trovärdigt som möjligt för att ta
reda på vad jag anser som "bra" genom att göra som jag brukar. Ta reda på hur jag arbetar för att uppnå kvalitet i det jag gör. Sedan för jag dagbok kring hur det går och vad som händer och känds i processen. Det har jag dels gjort för att jag kanske kommer att använda upplevelsen av ords betydelser i min gestaltning men jag vet inte hur eller om ännu. (Jag är också inne på kartor som inom posthumanismen är tillblivelse som inte är linjär, vilket jag tycker är väldigt spännande men även här är jag oklar på hur detta skulle gå till.)
På föreläsningen på uppstarten fastnade jag för ett påslakan med texten "Everything will be ok". Då började jag tänka på att vi inte alls vet om allt kommer att bli ok, som jag arbetade med i det förra examensarbetet. Men hur ska vi göra för att acceptera och hantera den okontrollerade situationen?
Sen har även Biesta besökt mina tankar och jag har gjort en egen version av hans syn på lärande där motstånd är att ha en viss säkerhet, attityd är att acceptera detta tillstånd av kaos och motivation är att få ett konstnärligt förhållningssätt. Det vill säga att processen aldrig tar slut och att hitta ett språk, att äga sin process och tro på den. Det är i ett känslomässigt tillstånd mellan dessa, enligt Biesta som kunskap uppstår. Min tolkning av det här känslomässiga tillståndet är kopplat till hur det konstnärliga lärandet uppstår och hur detta kan bli värdefullt för eleven (mitt värdesystem)...
KONSTNÄRLIG KVALITET
Som inspiration till undersökningens gestaltande del har jag läst "den omätbara kvalitén" och en artikel av Peter Ekström (Örebro konstskolas rektor) som ger sig på att definiera konstnärlig kvalitet ur nåt sorts samhällsperspektiv. Jag är ju såklart ett resultat av samhällets syn på kvalitet och konstnärlig kvalitet är också ett resultat av samhällets syn på kvalitet. Sedan började jag arbeta utifrån dessa påståenden och skapade egna värden kring dem och kollade även på olika konstnärer som anses ha värde enligt konstvärlden.
PROVENIENS - betydelsen av vem som gjort någonting.
"Utifrån marknadstänkande är en försäljningssuccé ett kvalitetskriterium. Bra konst är det som konstvärlden kallar för bra konst. Återigen är det avgörande vem i konstvärlden som avses. Bra konst är ett elitistiskt avgörande, alltså de aktörer och institutioner som representerar en hög nivå i konstvärlden.” Vilks menar att konstvärldens erkännande är så viktigt att det i sig är definitionen på konstnärlig kvalitet. (Lars Vilks genom Peter Ekström) "
Robert Ryman: 20,6 miljoner dollar
SKICKLIGHET: ”Att gilla skicklighet är att i någon mån visa att man själv förstår något av hantverket – vad som är lätt och svårt att utföra, man kan se skillnaden mellan en virtuos och en tafflig amatör. När en konstnär tittar på verk av en annan konstnär, en kollega i samma bransch, blir det ofta just skickligheten som kan komma i fokus.” (Peter Ekström)
Sedan började jag känna på de olika
påståendena genom att gestalta. Det resulterade i en skulptur som jag har
tänkt på ett tag. Jag ville bara göra den, det var verkligen att arbeta med
lusten; den inre motivationen. Jag var helt säker på att jag ville ha den exakt
som på skissen men sen plötsligt ville handen vara en uppånervänd i jämförelse
med skissen. Det fick den vara. den representerar ett gott handlag och ostruktur
(rhizom), en säkerhet i osäkerheten. Ingefäran är
tillblivelse inspirerad av Deleuzes posthumanistiska tankar på rhizomatiskt
lärande.
Under handledningen diskuterade vi vad som händer mellan
tillblivelse och säkerhet, att ha en säkerhet i osäkerheten; det som sker
vid armleden. Pulsådran. Där finns en acceptans till att vi inte kan styra
allt. Vi diskuterade även hur den här skulpturen skulle
placeras för att kunna få ett starkare uttryck än att bara vara i guld så att
betraktaren förstår hur värdefull det här meddelandet är. Hur förpackar man
kunskap? Att höja den ännu mera genom inträdesbiljetter, avgränsningar
eller att klättra upp på en stege och se den med kikare (Yoko Ono) för att
aktivera besökarna. Eller att förminska den till ett smycke.
Det jag sysslar med nu är att fundera över och fördjupa vad som händer mellan säkerhet och säkerhet; säkerheten i osäkerheten. Jag hoppas att jag har något mer att visa inför imorgon, jag jobbar på det.
Det jag sysslar med nu är att fundera över och fördjupa vad som händer mellan säkerhet och säkerhet; säkerheten i osäkerheten. Jag hoppas att jag har något mer att visa inför imorgon, jag jobbar på det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar